Frankovka, brend
Iskustvo vezano za vinske brendove pokazuje da se najpre prepoznaju regionalni vinski brendovi ili individualni brendovi pojedinih vinarija. Prepoznatljiva su i vina od nekih kosmopolitskih sorti grožđa. Problem nastaje kada treba brendirati vino od neke lokalne sorte koja je, pri tom dugo bila zapostavljana zbog predrasuda o njenoj inferiornosti u odnosu na svetski poznate sorte.
Dobar primer uspešnog brendiranja vina od prilično zapostavljene sorte grožđa je ono što sa frankovkom radi ekipa mladih stručnjaka iz vinarije Feravino iz Ferićanaca kod Našica. Zacrtan plan da za pet godina postanu lider u kontinentalnoj Hrvatskoj u proizvodnji kvalitetnih i vrhunskih crvenih vina uspešno je realizovan. Iz godine u godinu, uporno i nenametljivo, sa dosta uspeha promovišu svoja vina od ove sorte grožđa širom sveta, putem sajmova, masterklass-ova, vođenih degustacija, radionica… Frankovka koja je dugo godina bila skrajnuta sa glavnih tokova zajedno sa nizom drugih autohtonih i odomaćenih sorti, za relativno kratko vreme postala je svojevrsni brend i ponos ne samo Feravina nego i cele hrvarske kontinentalne vinske regije.
Jedno od takvih, veoma uspešnih, predstavljanja frankovke bilo je na upravo završenom 12. Međunarodnom festivalu vina i kulinarstva – VINOcom u raskošnom zdanju zagrebačkog hotela Esplanade, gde je održana radionica pod nazivom “Rendez-vous s Frankovkom”, koju je vodio poznati somelijer Mario Meštrović uz asistenciju enologa iz Feravina Antonije Čeme i Marijana Kneževića.
Kao vino dobrodošlice, već na ulazu u salu sipan je Rose iz 2016 (100% frankovka) iz bazne linije vina ove vinarije pod nazivom Dika. Kristalno bistro vino, lepe, svetlo ružičaste boje, na nosu izrazito sveže, dominiraju arome crvenog jagodastog voća. Suvo vino, dobro izbalansirano, laganog tela, srednje duge završnice.
Zatim je na red došla izrazito Mlada Frankovka 2017. Tamno crvene boje sa ljubičastim prelivima. Vino suvo sa izraženom voćnošću. Na nosu sveže sa aromom višnje i crne trešnje. Svojom “mladošću” pobuđuje asocijacije na Beaujolais nouveau. Zanimljivo vino “za svaki dan”, ali još uvek premlado.
Treća po redu, predstavljena je još jedna Frankovka iz linije Dika, ali iz 2015. Suvo vino rubin crvene boje, odiše svežinom i voćnošću. Dominira aroma višnje i sitnog bobičastog voća. Kiseline naglašene, ali prijatne. Srednjeg tela, tanini blagi, prijatni.
Zatim je predstavljna Frankovka Miraz 2015. Ozbiljno, moderno vino iz premium linije vina vinarije Feravino. Tamnocrvene rubin boje, suvo, voćno,ekstraktivno sa aromom nara, crvenih ribizli i soka od višnje. Diskretna aroma vanile u afteru. Vino je proizvedeno od pažljivo selektovanih grozdova, odležavalo je 14 meseci u barrique bačvama od slavonskog hrasta. Vino sa potencijalom i u punoj kondiciji. Da je za ovu prilikku bilo dekantirano, verovatno bi do izražaja došla sva raskoš koja se krije u ovom vinu.
Jedino vino na degustaciji koje nije čista frankovka bilo je Cuvée Miraz 2015( Frankovka 50%, merlot 30%, cabernet sauvignon 10% i cabernet franc 10%).
Rubin crvene boje, kompleksno suvo vino, dobrog balansa sa aromom višnje i vanile, a u pozadini se nazire diskretna aroma tamne čokolade i pikantnih začina. Ovo vino je dobilo zlatnu medalju na 13. Emozioni dal Mondo: Merlot e Cabernet Insieme u Bergamu.
Da frankovka ima značajan potencijal za odležavanje pokazalo se kada je u čaše sipana Frankovka barrique 2006. Ovo vino još uvek ima rubin crvenu boju, punog je tela, zrelih tanina sa, očekivano, džemastim aromama višnje. Vino je prešlo svoj zenit, ali je stabilno i u dobroj kondiciji.
Konac delo krasi! Prva javna degustacija Ledene berbe Frankovke 2016. Ako je Rose bilo vino dobrodošlice, ovo je, nesumnjivo, bilo vino iznenađenja u svakom pogledu. Izuzetno, neočekivano dobro vino iz ove kategorije. Nikakav opis ne može dočarati onaj doživljaj, tu senzaciju koju imate dok degustirate ovo vino.
Dakle, probali smo frankovku u raznim “izdanjima”, različitih stilova i berbi, uverili se u velike potencijale ove sorte. Nedostajao je jedino penušavac od frankovke pa da krug bude zatvoren, ali i on je najavljen kao nova stavka u portfoliju Feravina.
Vinarija iz Ferićanaca učinila je mnogo da afirmiše frankovku i pokaže da se od nje mogu dobiti vrhunska, ako joj se posveti odgovarajuća pažnja i u vinogradu i u vinariji.
Ali priča o frankovki treba da se širi i ne bi bilo dobro da sve ostane samo na akcijama koje inicira Feravino.